طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

خروس صدا و سیما به چی! نوک می زند؟

به نام خداوند بخشنده مهربان 

 

از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال شاهد آن هستیم که رسانه ملی اقدام به پخش مجموعه ای با نام خروس از شبکه دو سیما نموده است، در این مجموعه ی طنز شخصیتی وجود دارد که اقدام به بازگشایی مطب غیر قانونی طب سنتی نموده است و مشغول به فعالیت در زمینه طب سنتی است، وی فردی بی سواد، سود جو، کلاش و دائماً به فکر جلب مشتری می باشد و به هیچ رهگذری رحم نمی کند و مدام می خواهد بجان این و آن زالو بیندازد یا حجامت کند، با همسایه خود که او هم فعالیت غیر قانونی فیلم برداری می کند مشتری رد و بدل می کند و از هر فرصتی برای بدست آوردن مشتری استفاده می نماید، از طرفی بیمارستانی را نشان می دهد که پر از پزشکان و پرستاران و حتی نگهبانان دلسوز است و در همان بیمارستان خصوصی! مریضی بستری شده که عمل قلب نموده ولی چون تسویه حساب نکرده است در همان بیمارستان از وی نگهداری می کنند و چقدر به وی احترام می گذارند حتی رئیس بیمارستان از وی مشاوره می گیرد و جالب تر اینکه فردی که مورد عمل قلب قرار گرفته آنقدر درمانش مؤثر بوده که از جایش بلند شده و تمام امورات بیمارستان را آچارکشی می کند و حتی دارو هم دیگر مصرف نمی کند! برای این و آن خواستگاری می کند، برای بعضی ها کمین می گذارد، دست کارپرداز بیمارستان را رو می کند، بجای کارگر بیمار بر، بیمار جابجا می کند و کلی کارهای دیگر که به قول پسر خودش اگر چند وقت دیگر در بیمارستان باشد جراح متخصص خواهد شد!!! ... 

منظور ما از بیان این مطلب این نیست که گله و شکایت کنیم که آی... مردم... ببینید چقدر به طب سنتی توهین می شود و مورد بی مهری قرار می گیرد، چه جفاها که در حق این علم قدیمی نشده، به داد برسید که این کهنه میراث ایرانیان را به سخره گرفتند و ... ، نه اصلاً قصد ما این نیست، میخواهیم واقعیتی را در اطرافتان بشما نشان دهیم، حال شما قضاوت کنید، که عقیده داریم قضاوت شما درست و عادلانه است. آینده نمایانگر قضاوت مردم ایران است. 

با تقدیم احترام - مهرآفرین ، محقق و پژوهشگر طب ایرانی

چو دزدی با چراغ آید !

با سلام

در مطالب و پستهای مختلف راجع به طب سنتی گشتی میزدم، برخورد کردم به مطلبی از جناب آقای دکتر منتظر که در پی آن جناب آقای دکتر دهقانی طی نامه پاسخ داده اند و همینطور آقای دکتر منتظر که تبدیل شده به چند نامه نگاری جالب در وصف طب سنتی که برای من بسیار جالب بود، شما هم ببینید و نظر دهید :

 

 شروع مطلب دکتر منتظر :

یکی از تهدیدهای مهم در حوزه طب اسلامی و سنتی حضور افرادی است که این مکتب درمانی را فرصت خوبی برای کسب آمال و منافع خود دیده اند و با گفتار و رفتار خود، ضربه های شدیدی به حرکت رو به رشد آن وارد می آورند . البته بنده یقین دارم که حجم تخلف ها و سوء استفاده ها (از نحوه تجویز دارو گرفته تا اقدامات جراحی) در سیستم طب رایج خیلی بیشتر است و بر این اساس نسبت به صداقت کسانی که تخلف عده ای معدود در طب سنتی را پر رنگ جلوه داده و آن را به حساب همه می نویسند لیکن در برابر تخلف های وسیع پزشکان رایج سکوت می کنند، تردید دارم لیکن از آنجایی که می گویند: «اگر می خواهی چیزی را خراب کنی از آن بد دفاع کن»، عملکرد اطبای سنتی سودجو را که بعضاً در رسانه ها حاضر شده و تالیفاتی غیر دقیق و تبلیغاتی نیز از خود منتشر نموده اند و با چراغی که دلسوزان سلامت جامعه بر ویرانه های طب سنتی برافروخته اند، در پی روشنایی بخشیدن به دنیای تاریک خود هستند، بسیار تهدید کننده می دانم. تصور کنید حال و روز بیماری که از درمانهای رایج سرخورده شده و به یکی از این تاجران طب سنتی متوسل شده و از او می پرسد که آیا سرطان پیشرفته ام قابل علاج است؟ و طبیب به او اطمینان می دهد که خوب می شود آنگاه او را به منشی ارجاع داده و منشی به بیمار مستاصل می گوید، هزینه اش می شود 34 میلیون تومان که نصف آن را الان باید پرداخت کنید!! این قضیه را دیشب بیماری که به دکتر......مراجعه کرده بود برایم تعریف کرد.

آنگاه انتظار داریم چه بر سر نهال نوپای طب سنتی که بعد از قرن ها مجددا سر برآورده چه بیاید؟ و چه بر سر اعتماد عمومی بیاید؟

بنده در اینجا اولاً به رسانه ملی توصیه می کنم که دقت کنند چه افرادی را به نام طب اسلامی و سنتی به جامعه معرفی می کنند؟ ثانیا به مخالفین مغرض و فرصت طلب طب سنتی تذکر می دهم که از آب گل آلود ماهی نگیرند و در نقد خود منصف باشند و تخلف این عده معدود را به پای طب سنتی محسوب نکرده همه را با یک چوب نزنند و ثالثا از مردم عزیز می خواهم همکاری نموده در انتخاب پزشک و مرکزی که مراجعه می کنند دقت کرده و صرفاً تحت تاثیر اسم و نام و شهرت آن فرد قرار نگیرند و در صورت مواجهه با چنین تخلفاتی آن را گزارش کرده و به سایرین نیز آگاهی دهند تا انشاء الله شیرینی طب اسلامی و سنتی به کام مگس های آن تلخ شود .


دکتر دهقانی:اولا تعداد کسانی که رسما و منحصرا به نام طب سنتی کار میکنند به نسبت به بقیه بسیار کمتر است. بنابراین حجم تخلفات دوستان شما بسیار بیشتر است.
صد البته شما فقط تخلفاتی که دوست دارید را در نظر میگیرید که اگر تخلفات قانونی و اخلاقی و رعایت حقوق بیمار از جمله ارائه اطلاعات صحیح بدون بزرگنمایی و ... را هم به آن اضافه کنید بسیار بیشتر میشود.
اما شما چه ملاکی را برای مراکز قابل قبول طب سنتی معرفی میکنید؟
لابد مراکزی که به نحوی شما با آنها رابطه دارید؟ یا مثلا از آنها گواهی هرچند نامعتبر دارید؟
مثلا به نظر شما اگر مرکزی از وزارت بهداشت گواهی نداشته باشد احتمالا ایرادی ندارد اما اگر شما آن را بپسندید ایرادی ندارد.
پس با اجازه شما من پیشنهاد میدم بیماران به فعلا به مراکز دانشگاهی که کم نیستند مراجعه کنند و بعد از آن به کسانی که در این مورد تحصیل کرده اند.
همچنین توصیه اکید میکنم از مراجعه به غیر پزشک پرهیز کنند.
شما تائید می فرمایید؟
نکته بعدی. این افرادی که در رسانه ها می آیند و آبروی طب سنتی را می برند شما اخیرا شناخته اید؟ چرا تاکنون چیزی نگفتید؟ چرا امروز تصمیم گرفتید که حسابتان را از آنها جدا کنید؟ نکند به این دلیل که تا دیروز بازارگرمی آنها به نفع شما هم بود!
پس لطف کنید رسما از طریق مجاری قانونی اقدام کنید و مطمئن باشید من و سایر همکارانی که دلسوز مردم هستند چه طب سنتی کار کنند یا نه با شما همکاری میکنند.
پس اگر تصمیم جدی دارید بفرمایید تا هماهنگ کنیم برای یک اقدام قانونی! اگر هم قصدتان جدی نبوده و اندکی شوخی کردید که هیچ!آدرس ایمیل موجود است

ادامه مطلب ...

ماه رمضان هم رسید

با سلام خدمت خوانندگان عزیز : 

ماه پربرکت رمضان نزدیک است و دغدغه و سؤال خیلی از هموطنان عزیز این است که در این ماه چه باید کرد ؟ 

تفکری که در بین مردم وجود دارد این است که (یک ماه گشنگی کشیدن برای بدن ضرری به همراه دارد !) و افراد در ماه رمضان ضعیف می شوند و وزن کم کردنشان را نشانه ضعف و ناتوانی و کم شدن انرژی بدن ناشی از عدم مصرف کافی مواد غذایی می دانند !  

خوب، توضیحی که باید در این مورد داد این است که از نظر دین مبین اسلام و طب سنتی، امساک و کم خوری ضامن سلامتی انسان است، و پرخوری باعث رخوت و بیماری می گردد.  

با این اوصاف می توان گفت خداوند رحمان که چنین دستوری را به مسلمانان داده است، در واقع به خاطر سلامتی ایشان بوده است، همینطور که خیلی از دستورات دین ما اینگونه است؛ اما با نگاه به روش زندگی امروزی مردم ایران زمین خیلی اوقات می توان نتیجه گرفت که نه تنها این روزه داری نفعی برای سلامت جسم افراد نداشته بلکه ضرر هم می رساند، چرا ؟ 

درست است که حدود 16 ساعت غذا خورده نمی شود ولی در 8 ساعتی که غذاخورده می شود، پرخوری و خوردن غذاهای پرکالری، گوشت فراوان، بهم خوری، عدم توجه به سلامت مواد غذایی و غیره به شدت توسط افراد مورد توجه است و از طرفی عدم تحرک، تماشای زیاد تلویزیون، ورزش نکردن، عدم استحمام صحیح و غیره نیز صورت می گیرد که این موارد همگی دشمن سلامتی انسان هستند. 

در اسلام یکی از دلایلی که یک ماه از سال را به امساک سفارش کرده اند، درک وضعیت افرادی است که از نظر معیشتی در مضیقه هستند، روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه ائمه اطهار(س) با غذای اندکی افطار میکردند و گاهی اوقات همان غذا را هم می بخشیدند، و از طرفی روایات زیادی هم راجع به نیرومند بودن و جنگ آوری ایشان آمده است پس روزه داری و امساک موجب ضعف و ناتوانی و سستی نمی شود، از طرف دیگر در تاریخ خلفا و پادشاهان زیادی به پرخوری و خوشگذرانی معروف شده اند و در کنار این به چاقی، ترسویی، بی ارادگی و تنبلی شناخته می شدند، پس نمی شود نتیجه گرفت کسی که امساک می کند و به اندازه غذا می خورد، ضعیف می شود و نیرو و انرژی خود را از دست می دهد. 

با این اوصاف باید گفت که روزه داری برای سلامت جسم و روان بسیار مناسب و مفید است، به شرط آنکه نکاتی را که در زیر می آید رعایت کنید : 

1 - شبها زود بخوابید (یکساعت بعد از مغرب) و صبحها زود بیدار شوید (یکساعت و نیم قبل از اذان). 

2 - بعد از سحری خوردن نخوابید. 

3 - همراه افطار یا سحری، مایعات ننوشید. 

4 - فرصت کافی برای سحری خوردن به خود بدهید و با عجله سحری نخورید. 

5 - از زیاد خوردن سحری و افطار بپرهیزید، گمان نکنید اگر بیشتر بخورید بیشتر دوام می آورید. 

6 - سعی کنید غذاهایی که برای سحری در نظر می گیرید با طبع شما سازگار باشد و مصلح آنرا هم میل کنید. 

7 - اگر می بینید در روزهای اول گشنگی به شما فشار می آورد یا به اصطلاح کم می آورید، بعد از سحری خوردن چند لقمه نان و ارده با عسل طبیعی میل کنید. 

8 - برای نجات از تشنگی در طول روز بعد از سحری، چند عدد خرما مفید است. 

9 - در هنگام شروع غذا کمی نمک دریا روی زبانتان بگذارید. 

10 - در هنگام اتمام غذا لقمه ای نان میل کنید. 

11 - بعد از سحری خوردن می توانید دندانهایتان را با مخلوطی از خاکستر پوست چوبی بادام، کف دریاو نمک دریا شستشو دهید. 

12 - برای شروع افطار کمی (یک نعلبکی) آب جوش آماده کنید، کمی نمک روی زبان بگذارید و آب جوش را میل کنید. 

13 - سعی کنید در وعده افطار و سحری از سبزیجات تازه حتما استفاده کنید. 

14 - در وعده افطار سعی کنید شوری و شیرینی ها را به تفکیک استفاده کنید و در اصطلاح بهم خوری نکنید. 

15 - برای تهیه حلواها و ماقوت ها و غیره از شکر سفید استفاده نکنید برای اینکار عسل یا شکر سرخ مناسب است. 

16 - برای تهیه غذاهای این ماه که عمدتاً چرب هستند از روغن های نباتی (مایع و جامد) استفاده نکنید، روغن کنجد بسیار مناسب است. 

17 - برای تنظیم حرارت بدن چون در فصل گرما هستیم، خاکشیر یخ مال بهمراه عرق کاسنی، یا عرق شاهتره، یا عرق نعنا، یا گلاب ناب بسیار کارساز است بشرط آنکه برای شیرین کردن آن از عسل یا سرکه انگبین استفاده کنید. 

۱۸ - خوردن شام بعد از افطار به هیچ عنوان توصیه نمی شود، حتی اگر افطار بسیار کم خورده باشید. 

19 - خوردن زولبیا و بامیه ای که از قنادی تهیه می شود کاملاً مضر است. می توانید خودتان در خانه آن را تهیه کنید با روغن کنجد، عسل و مواد سالم دیگر. 

20 - استحمام قبل از سحری خوردن خوب است، بعد از حمام بدن خود را با روغن بنفشه چرب کنید. 

۲۱ - اگر در غذاهایی که در این ماه تهیه می کنید از گوشت و برنج کمتر استفاده کنید بهتر است. 

22 - بیشتر سعی کنید غذاهای گیاهی بخصوص تازه خوری استفاده کنید. 

23 - اگر می خواهید در غذاهایتان حبوبات استفاده کنید حتماً 12 ساعت قبل از طبخ، حبوبات را بخیسانید. 

24 - در وعده افطار بیشتر از غذاهای ملین مثل سوپ، حلیم، آش و غیره استفاده کنید. 

۲۵ - مطلقاً از نوشابه های گازدار، ماءالشعیرهای کارخانه ای و آبمیوه های کارخانه ای استفاده نکنید. 

26 - اگر دچار یبوست هستید حتماً آنرا برطرف کنید. 

برای چه کسانی روزه داری توصیه نمی شود ؟ 

عموماً روزه داری برای کسی زیانی ندارد، اما برخی افراد دارای بیماریهای خاص یا حالات ویژه هستند، مثلاً دارو مصرف می کنند، که به تشخیص پزشک یا طبیب طب سنتی به آنها توصیه می شود روزه نگیرند، در غیر اینصورت روزه داری مشکلی را برای کسی ایجاد نخواهد کرد. 

امیدواریم در این ماه پربرکت توفیق عبادت و پاکسازی معنوی و پاکسازی جسمی را پیدا کنید؛ ما را از دعای خود محروم نکنید.

با سلام خدمت دوستان و علاقمندان این وبلاگ:

از پیامهای بسیار محبت آمیز شما متشکریم، این وبلاگ روزانه تقریباً بیش از 150 بازدید کننده دارد که به طور تقریبی یک چهارم این تعداد هر روز برای ما پیام ارسال می کنند، اکثر گلایه ها از بروز نشدن وبلاگ است، که باید در پاسخ این دوستان عرض کرد: حق با شماست ولی نوشتن مقاله و گذاشتن مطلب علمی نیاز به زمان دارد که مشغلات کاری فرصت این کار را محدود کرده البته سعی می شود هر روز به سؤالات ارسالی پاسخ داده شود، از همین روز از شما بازدیدکنندگان محترم دعوت بعمل می آید به ما در این راه کمک و مساعدت نمائید، و چنانچه یادداشت یا مقاله یا مطلبی راجع به موضوع وبلاگ مناسب دیدید با ذکر منبع برای ما ارسال کنید. آدرس ایمیل : gamco20@yahoo.com باز هم از شما متشکریم؛ در ضمن خیلی از دوستان اعلام آمادگی کردند برای همکاری با گروه احیاگران طب ایرانی که از آنها هم متشکریم و در اولین فرصت از همکاری این عزیزان بهره خواهیم برد. در پناه حق باشید.