طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

خواص برخی از محصولات گروه احیاگران طب ایرانی+تصویر

ضمن عرض سلام خدمت همه هموطنان عزیز، از آنجایی که تعداد زیادی از شما مهربانان درخواست آشنایی با محصولات گروه احیاگران طب ایرانی را داشتند، به مرور برخی از محصولات و خواص آنها را برای شما خواهیم گذاشت؛ توجه داشته باشید که گروه احیاگران طب ایرانی با هدف فرهنگ سازی و احیاء طب ایرانی مشغول به فعالیت است و هیچگونه هدف تجاری را دنبال نمی کند. از آنجایی که روش تهیه محصولات بدلایل مختلف از جمله صنعتی شدن تغییر کرده است و محصولات مورد نیاز مردم در اکثر موارد با کیفیت و خلوص پائین و قیمت بالا در بازار وجود دارد، گروه احیاگران طب ایرانی، بر آن شده است تا در حد وسع خود به تهیه و آماده سازی محصولات مطابق دستورات قدما اقدام نماید، لازم بذکر است که سعی شده  به منظور حفظ کیفیت محصول، محصولات را در همان محلی که به عمل می آید تهیه شود، لذا محصولات هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت بسیار مناسب و عالی هستند، محصولاتی که این گروه تولید می نماید با دقت و وسواس از بهترین نوع مواد اولیه و با متدهای مندرج در متون طب سنتی و با نظارت طبیب طب سنتی در روستاها و مزارع استان خراسان رضوی تهیه می گردد. 

ادامه مطلب ...

فرق بین قی و استفراغ

قی و استفراغ در طب جامع و کهن ایران زمین هر کدام به عنوان یکی از استفراغات نام برده می شوند. به خارج کردن محتویات معده،چه در اثر داروهای قی آور و چه به وسیله غذا، گفته می شود و یکی از راه های پاکسازی دستگاه گوارش فوقانی و اعضای مجاور محسوب می شود. امروزه کاربرد این روش در درمان بسیاری از مسمومیت های خوراکی و دارویی متداول است. قی پاک کننده معده است، اشتها را بر می انگیزد و تمایل به خوردن مواد غیر طبیعی مثل گِل را از بین می برد.

بعضی از استفراغات یا بیرون ریزی ها با میل و خواسته انسان انجام می شوند که از آن جمله اند فصد، حجامت،زالو درمانی، قی کردن با خوردن بعضی خوراک مقیّئ و به اصطلاح قی آور، اسهال با خوردن مسهلات، تعریق با استفاده از حمام های سنتی.

ادامه مطلب ...

منشور احیاء و کاربرد طب سنتی ایران

مقدمه:

  طب سنتی ایران، میراث گرانقدر بجای مانده از تلاش حکیمانه، تحقیقات عالمانه و تجارب ارزشمند هزاران دانشمند و حکیم دوران های گذشته به ویژه دوران 1400 ساله تمدن اسلامی است که نه تنها در
دوران های گذشته بلکه برای دنیای امروز و فردا نیز در این دریای پهناور، گوهرهای درخشان و ناسفته فراوانی وجود دارد.

  احیاءطب سنتی با جمع آوری، طبقه بندی، بررسی و ارزیابی این میراث عظیم، نه تنها واپسگرائی نیست، بلکه گامی اساسی در دستیابی به دانش مستحکم و تامین حداکثر سلامت برای آحاد مردم و بهره گیری های رو به تزاید و پر ثمر از اعتماد بنفس ملی برخاسته از این حرکت است .

  اینک که به یاری پروردگار،پس از سالهای طولانی، بار دیگر دروازه های ورود به عرصه قانونمند آموزش ،پژوهش و ارائه خدمات طب سنتی به روی گروهی از فرهیختگان برگزیده میهن اسلامی ما گشوده شده  است ضرورت ساماندهی جدی ابعاد مختلف کاربرد طب سنتی در تمام مراحل آن بخوبی احساس میشود لذا تدوین منشور احیاء و کاربرد طب سنتی با چنین انگیزه و هدفی صورت می گیرد. 

ادامه مطلب ...

سی تی اسکن، آری یا نه ؟

یافتهای تازه پژوهشگران نشان می دهد باید از تجویز سی تی اسکن بی مورد به خصوص برای کودکان پیشگیری کرد.

دانشمندان اعلام کردند بررسی آنها روی 12 هزار کودک که به بخش اورژانس اطفال آورده شده بودند، نشان می دهد با در نظر گرفتن برخی عوامل می توان از شمار سی تی اسکن های بی مورد برای تشخیص  مشکلات کودکان کاست.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دکتر جیمز هولمز و همکارانش در دانشگاه دیویس آمریکا، باور دارند سی تی اسکن ها حاوی پرتوهای اشعه ایکس هستند که برای همه گروه های سنی به خصوص کودکان مضر هستند و باید درصورت امکان از تجویز این روش تشخیصی برای این گروه سنی جلوگیری کرد.

به گفته پژوهشگران، عواملی مانند صدمه درناحیه قفسه یا شکم، تغییرهای مغز و اعصاب، دردهای ناحیه شکم، صداهای تنفس شکمی و استفراغ از عوامل تعیین کننده لزوم سی تی اسکن شکمی محسوب می شوند.

در واقع، پزشکان برای تجویز سی تی اسکن شکم باید به خصوص به عوامل یاد شده توجه کنند.

منبع: نشریه سلامت – شماره 409 – بیست و یک بهمن 1391