X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

توصیه هایی که در خصوص زولبیا و بامیه جدی گرفته نمی شوند؟  چاپ

تاریخ : دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 در ساعت 17:12

این امر در حالی صورت می گیرد که فلسفه ماه مبارک رمضان مراقبت و خودداری از کارهایی است که سلامت جسم ونفس انسان را به مخاطره می اندازد از این رو در این ماه بایداز نظر جسمی و روانی، بیش از گذشته به سلامتی خود توجه بیشتری نشان دهیم.

کارشناسان تغذیه بشدت خوردن این ماده پر طرفدار را منع کرده و نسبت به عوارض مصرف آن بارها هشدار داده اند. 

 

 

بیماران دیابتی و افراد چاق نیز باید از خوردن این شیرینی سنتی ایرانی نیز چشم بپوشند زیرا خطری بالقوه است در کمین این اشخاص.

کارشناسان بر این باورند که آنچه که در این زمینه بیشتر مطرح است مراحل پخت و مخاطراتی است که در زمینه وجود دارد.

آنان بر این عقیده اند که این محصول دارای قند بالایی بوده و موجب بروز چاقی و گرفتگی عروق و سکته ها و نیز انواع بیماریهای دیگر می شود.

هم اکنون متاسفانه مصرف این نوع شیرینی به فرهنگی در ماههای رمضان تبدیل شده به گونه ای که در این ماه مردم بعد از صرف افطار این ماده را به عنوان دسر مصرف میکنند که این امر نیز نیازمند اصلاح فرهنگ مصرف است.

بر اساس نتایج خاصل از بررسی کارشناسان هر دانه بامیه 80 کالری دارد و 100 گرم زولبیا 450 کالری .

مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد..

آنچه که بسیار خطرناکتر به نظر می رسد این است که هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند.

روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.

استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.

کالری بالای زولبیا و بامیه به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است.

افرادیکه از آن استفاده کرده اند می دانند که این ماده موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود و به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت.

کارشناسان به مردم توصیه می کنند که در صورت مصرف این محصول را از قنادی‌های معتبر که سابقه ساخت و عرضه محصولات بهداشتی دارند و تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت میکنند تهیه کنندو همچنین از خرید زولبیا و بامیه هایی که حالت سوخته دارند خودداری نمایند.

در این بین انچه که مهم است و در همه جا از کارشناسان بهداشت و تغذیه در این زمینه می شنویم این است که از خرید زولبیا و بامیه که به صورت رو باز و در معرض آلاینده هاست باید پرهیز کرد.

مصرف زولبیا و بامیه موجب تشنگی می‌شود و به طور غیرطبیعی نیاز به آب را افزایش می‌دهد بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن باید دوری کرد.

زولبیا و بامیه را باید در یخچال یا محل خشک و خنک نگهداری کرد و در وعده سحری از مصرف زولبیا و بامیه خودداری نمود زیرا به علت شیرینی بالای آن، قند خون را به سرعت افزایش داده و سپس ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدایی روز می‌کند.

در ماه مبارک رمضان، کشمش و خرما که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند میتوانند جایگزین زولبیا و بامیه باشند.

ماه مبارک رمضان در آموزه های دین مبین اسلام ماهی است که به ماه خودسازی معروف است و در این ماه افراد روزه دار علاوه بر تزکیه نفس باید به سلامت جسمی خود نیز بها بدهند که این بهاد دادن منوط به رعایت برخی نکات در تغذیه می باشد که می توان با رعایت این نکات به همان فلسفه وجود و پایه گذاری روزه داری در فرهنگ اسلامی رسید.