طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

علل یبوست و درمان آن از دیدگاه طب سنتی

یبوست 
خشکی و سفتی مدفوع، دیر به دیر کار کردن روده‏ ها و اجابت مزاج را در بحث یبوست جمع کرده‏ ایم و به درمان آن می‏ پردازیم. 

 

 یبوست ناشی از تغذیه غلطافرادی که عادت به خوردن غذاهای ملین، میوه‏ ها و مواد سلولزی ندارند با تغییر روش تغذیه به حل مشکل خویش دست می ‏یایند. خوردن خیس کرده انجیر با آلوی بخارا، میوه‏ های خام و پخته، سبزیجات، روغن زیتون و امثال آن بطور متناوب، چاره ساز است.

یبوست ناشی از سوء مزاج
اگر نوعی سوءمزاج بر بیمار غلبه کرده است این سوءمزاج گاه کبد و گاه از طحال و گاه از سوءمزاج معده است، درمان آن درمان سوءمزاج‏ها است. چنانچه یبوست از سوءمزاج کبد است باید سوءمزاج شناسایی و کبد از شر مواد ناباب رهانیده شود. جوشانده‏ های ضد صفرا و خون و سودا و بلغم و سایر مزاج‏ها که باعث پاکسازی کبد می‏ شوند همگی درمان کننده می‏ باشند.
 
یبوست ناشی از بد کار کردن غده‏ ها
غده‏ های تیروئید و پاراتیروئید در ایجاد یبوست نقش دارند. شاید عملکرد این غده‏ ها ناشی از نوعی سوء مزاج باشد که باعث یبوست می‏ شود و ممکن است اثرات منفی سوء مزاج‏ها حتی پس از درمان آنها بر روی کارکرد غده‏ ها باقی بماند. درمان آن را به درمان غده ها موکول می کنیم.
عجالتاً نسخه کلی درمان این نوع یبوست ارائه می ‏شود:
-         گل‏ گاوزبان، تاجریری، عناب، سه سپستان، بادرنجبویه، تخم خشخاش، بهارنارنج، گزنه، تخم ریحان، تخم جعفری، تخم بالنگو، گل ختمی
از هر کدام مساوی بگیرید و روزی 3 بار صبح و ظهر و شب  بعد از هر غذا بصورت جوشانده یا دم کرده میل کنید.

یبوست‏های مزمن
و یبوست‏هایی که از زمان کودکی در انسان ایجاد و ادامه می‏ یابد.
این یبوست‏ها ممکن است ناشی از ضربه‏ های روحی زمان کودکی، ناهنجاری‏ های خانوادگی، انزوا طلبی و زود رنجی کودکان ایجاد شود. عدم توجه به آن باعث ادامه بیماری در بزرگسالی است.
برای درمان آن باید علاوه بر مصرف نسخه قبلی( بدکار کردن غده‏ ها)، این افراد بطور مرتب از غذاهای ملین استفاده کنند و حریره بادام و روغن بادام شیرین را در دستور غذایی روزانه خویش بگنجانند.

یبوست بعد از زایمان
فشاری که جنین و کیسه اطراف آن به روده ‏ها وارد می ‏کنند باعث یبوست خانم‏ های باردار می‏ شود و ایجاد خشکی و عدم انعطاف در روده‏ ها می‏ نماید. خانم‏های باردار هنگام بارداری باید از غذاهای ملین و خیسانده‏ هایی مانند انجیر و آلوی بخارا و سوپ جو و میوه ‏های خام و پخته و سبزیجات زیاد استفاده کنند. اگر یبوست بعد از زایمان ادامه داشت حتماً باید دستورات فوق اجرا گردد و در صورت نیاز از داروهای لینت بخش و دانه‏ های گیاهی لعاب دار و روغن زیتون و بادام شیرین و امثال آن بهره برند.
مصرف ترنجبین نیز علاوه بر ازدیاد شیر دافع یبوست است.
خانم‏ های باردار پس از زایمان می‏ توانند به صورت ملایم از مسهل‏ عام استفاده کنند اما باید در نظر داشته باشند ممکن است کمی خاصیت مسهلی دارو به نوزاد نیز منتقل شود.

یبوست در کودکان
یبوست در کودکان را با ترنجبین و خاکشیر و دانه‏ های لعاب دار مانند قدومه و تخم کتان و لینت بخش‏های دیگر حتماً باید برطرف کرد. استفاده از گل قند آفتابی یا عسلی که ترکیبی از گل سرخ و گلاب و قند یا عسل می‏ باشد بسیار مفید است.
-         هر شب 10 عدد آلو بخارا و 5 عدد انجیرخشک را در مقداری آب خیس کرده و صبح ناشتا یا در طول روز به کودک بدهید یا اینکه هر روز مقداری تخم بالنگو را در شربت گلاب خیس کرده و به تناسب نیاز به صورت شربت به کودک بخورانید.
نباید یبوست کودکان را کم اهمیت تلقی کنیم چرا که درسلامتی آینده آنها مؤثر است و آسیب هایی به روده می رساند که جبران ناپذیر خواهد بود.
یبوست در کودکان چنانچه توأم با خونریزی شود، بوسیله داروهای لینت بخش همراه با گل همیشه بهار، گیاه مخلصه، بارهنگ، انجبار و دم اسب درمان پذیر است بشرط آنکه هرگز اجازه ندهید یبوست مزاج در آنها تکرار گردد.
بسیاری از عمل‏ های جراحی در مورد این کودکان غلط و خطرناک می ‏باشد و باعث ادامه رنج کودک خواهد شد. این بیماری با مراقبت والدین و پزشک برطرف می‏ شود. برخی از این یبوست‏های همراه با خونریزی، به بواسیر در کودکان منجر می‏ شود که آنهم با داروهای بواسیر در حد کودکان و نشستن در آب‏های دارویی( آبزن) ضد بواسیر قابل درمان هستند. 

 

منبع: کتاب بیماری های دستگاه گوارش و کبد، تالیف سید محمد موسوی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد