طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

طب جدید و طب قدیم در برخورد با سرطان

در مقاله ای که دکتر منتظر در وبلاگ خود در تاریخ 93/2/26 منتشر کرده اند، مطالب قابل تاملی آورده اند که شما را به مطالعه ی آن دعوت می کنیم:

به نام خدا

در هفته نامه سلامت شماره 450 مطلبی درج شده است با عنوان « یک چهره، یک سرطان و یک سؤال» این مطلب که به قلم یکی از اساتید جراحی است که رئیس مرکز تحقیقات سرطان نیز می باشد، چنین شروع می شود :

 

«سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان، ذهن بسیاری از زنان جهان را به خود مشغول کرده و در ایران نیز همانند سایر کشورها باعث رنج و ناراحتی بسیاری از زنان می شود. در سال های اخیر آمار جراحی برداشتن پستان در میان زنان اروپایی برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان افزایش یافته است. تب ماستکتومی (برداشتن کامل پستان) و تشخیص ژن های مرتبط با سرطان سینه وقتی بالا گرفت که «آنجلینا جولی» هنر پیشه هالیوودی به علت خطر ابتلاء به سرطان پستان و پیشگیری از آن، این عمل جراحی را انجام داد. تجربه او زنان را وادار کرده با ترس خطر ابتلاء به سرطان پستان و راه های پیشگیری و مداوای آن روبرو شوند». 

در ادامه مقاله این پزشک متخصص توضیح می دهند که اگر خانمی ژن معیوب سرطان پستان را داشته باشد، خطر ابتلاء او به سرطان60% خواهد بود لذا خانم هایی که بیش از دو نفر از نزدیکان شان مبتلا به این سرطان شده اند باید مورد مشاوره ژنتیکی قرار گرفته و وجود ژن معیوب در آنها بررسی شود که البته این کار هزینه بسیار بالایی دارد.

 

ایشان اضافه می کنند که اگر کسی ژن معیوب را داشته باشد به این معنی نیست سرطان خواهد گرفت و بسیاری از خانم هایی که ژن معیوب را دارند هرگز سرطان نمی گیرند ولی به هر حال جراحی پیشگیرانه را خانم آنجلینا جولی انجام داده و با این کار بسیار مورد توجه جامعه عمومی قرار گرفته است و البته جراحی پیشگیرانه بدون عوارض هم نیست و از عوارض آن بی حسی پوست پستان، عفونت و عوارض عصبی است. جالب است که جراح متخصص ما در نهایت با همه اشکالاتی که نام برده است بر انجام این عمل جراحی در موارد ضروری مهر تائید زده است.  

 

 

 

و اما نکاتی که در تفسیر این خبر قابل بیان است :

 

- پیشنهاد قطع اعضای بدن برای پیشگیری از سرطان، شاهدی بر ناتوانی طب رایج در مواجهه با این بیماری است یعنی چون توانایی پیشگیری و درمان سرطان را نداریم، صورت مسئله را پاک می کنیم.

 

-  قبلا هم گفته ایم که یکی از ابزارهای طب استعماری، نهادینه کردن ترس در مردم است. 30 سال قبل آقای هنری گادسون رییس شرکت بزرگ دارویی Merck در سخنانی اعلام کرده بود که مدتهاست این رویا را در سر می پروراند که روزی شرکتش مثل شرکت تولید آدامس بتواند به افراد سالم هم جنس بفروشد. برای رسیدن به این هدف باید مردم را از عواقب بیماریهایی که در کمین آنهاست ترساند. ترساندن باعث می شود که آنها به راحتی هر دارویی را بخورند و هر نوع عمل جراحی را بپذیرند. مثلا در تبلیغات خود می گویند اگر خانمهای یائسه فلان قرص را نخورند احنمال دارد سرطان بگیرند یا اگر جوانان فلان داروی آرام بخش را نخورند ممکن است در اثر عصبانیت یا افسردگی، خودکشی کنند. و امروز ظاهرا طب استعماری پا را فراتر از مصرف دارو گذاشته و تلاش می کند مردم را متقاعد کند که برخی جراحی ها را هم از ترس سرطان انجام دهند.

 

- البته نهادینه کردن این تفکر در مردم که از ترس سرطان خود را به جراح بسپارند کار دشواری است که ظاهراً هالیوود با به خدمت گرفتن یکی از چهره های مشهورش دست به این کار زده است. طبیعتاً وقتی مردم بدانند که ستاره های هالیوودی از خیر زیبایی های خود برای نجات از این خطر محتوم می گذرند، آنها هم راغب به این کار می شوند

در همین راستا خانم دکتر ” کریستی فانک” پزشک متخصص سرطان سینه که همان دکتری است که” آنجلینا جولی” برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بدن خود را به تیغ وی سپرده است، میگوید این بزرگترین تصمیم زندگی وی بوده است. آنجلینا جولی کسی است که عنوان جذابترین زن دنیا را یدک میکشد و مسلما انجام این تصمیم برای او بسیار سخت بوده است. او طی این عمل سمبل زنانگی را از بدن خود حذف کرده است و این کاری است که شاید هر زنی آن را انجام ندهد. او حتی از اطلاع رسانی در مورد این عمل نهراسید و با شهامت کامل آن را رسانه ای کرد. وی در فوریه سال جاری میلادی دست به این عمل جراحی زد و به عقیده من این کار وی باعث ارتقای افکار عمومی در مورد بیماری سرطان سینه شد.

 

آنجلینا جولی اعلام کرده است پروژه بعدی او خارج کردن رحم و تخمدانهایش است. او می خواهد با انجام این عمل خطر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم را نیز در خود کاهش دهد.

 

ما امیدواریم که این دستاورد جدید پزشکی باعث طول عمر 120 ساله ی این هنرپیشه هالیوودی گردد. در این صورت هم او از کاری که کرده راضی خواهد بود هم جامعه ی جراحان و پروتز سازان به نان و نوایی خواهند رسید. فقط یک اشکال کوچک دارد که در آینده انسان هایی را شاهد خواهیم بود که کاملاً مصنوعی هستند یعنی بدنشان مجموعه ای از پروتز های گوناگون است. (قابل توجه جوانانی که می خواهند به خواستگاری بروند تا در انتخاب خود به این موضوع هم دقت داشته باشند).

 

و در نهایت این نکته جالب توجه است که چرا پزشک متخصص ما که خود اذعان می کند این مسیر بسیار پر هزینه است و عوارض هم دارد و تضمینی هم برای نجات از سرطان فراهم نمی کند آن قدر استقلال رای ندارد که فریفته بازی هالیوود در زمین طب استعماری نشود؟

 

یک سئوال هم از اساتیدی که طب پیشرفته ی رایج را کاملاً قبول دارند باقی می ماند و آن این که اساساً جایگاه خدا و تقدیر الهی در این نظام پیشرفته ی سلامت کجاست؟

ما از یک طرف می گوییم در تفکر توحیدی بیماری و درمان را خداوند متعال می دهد و در مناسبت های مختلف در رسانه ها رفتارهایی مثل دعا و توسل و صدقه را ترویج می کنیم و از طرف دیگر به بیمار می گوییم برای پیشگیری از یک خطر غیر قطعی که احتمال بروز سرطان است، علی رغم هزینه و عوارض زیاد، جراحی پیشگیرانه انجام دهد.

ظاهرا این دم خروس خیلی بزرگتر از قسم حضرت عباس ماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد