طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

تذکری برای همه هموطنان عزیز:

مدتی است که مشاهده می شود که در کوچه و خیابان تابلوهایی با عنوان ( حجامت ، زالو درمانی، طب سنتی ) دیده می شود، که با عنایت به سؤالات مکرر هموطنان و سردرگمی پیش آمده لازم است توضیحاتی در این خصوص ارائه شود: 

هموطنان عزیز باید بدانند وقتی به نزد طبیب طب سنتی مراجعه می کنند، طبیب باید به روش های زیر مسلط و پایبند باشد تا بتوان وی را طبیب طب سنتی دانست و این تشخیص با خود بیمار است، هیچ نوع نظارت، مجوز یا تابلویی نمی تواند چیره دستی یا تبحر طبیب را تضمین کند، چه بسا افراد زیادی هستند که سمینار می گذارند حتی در رسانه ها راجع به طب سنتی سخنرانی می کنند یا کلاس طب سنتی دایر می نمایند ولی تبحر لازم را ندارند، پس بهترین روش شناخت طبیب حاذق این است که خود فرد مراجعه کننده طبیب را محک بزند، بدین منظور ما در اینجا چند نکته را یادآور می شویم که می تواند در این خصوص راهگشا باشد: 

1 - طبیب طب سنتی ابتداء به تشخیص طبع می پردازد پس بهتر است شما پس از مراجعه به طبیب اول طبع خود را سؤال کنید و غلبه ی طبع خود را نیز بپرسید. 

2 - مرحله ی دوم شناخت مشکل بیمار با توجه به شرح حال و طبع بیمار است، اگر طبیب حاذق باشد از روی طبع می تواند اغلب مشکلات عمومی بیمار را بیان کند. 

3 - طبیب ابتداء باید توضیح کاملی راجع به بیماری به وی بدهد و به بیمار بگوید چه چیزهایی نخورد. 

4 -  سپس با تغییر غذاها و سبک زندگی سعی در تعادل طبع داشته باشد. 

5 - اگر بیمار غلبه ی طبع دارد باید منضج و مسهل همان خلط را تجویز کند. 

6 - اقدامات بعدی از جمله روش های تهاجمی در موارد اندکی توصیه می شوند و معمولاً در مراجعات بعدی به بیمار توصیه می شوند؛ از آنجایی که اکثر بیماریها بدلیل غلبه ی طبع بوجود می آیند، ابتداء باید سعی در تعادل طبع باشد پس از مدتی که حدود بیست روز می باشد مراجعه ی بعدی به بیمار توصیه می شود و در مراجعه ی بعدی اگر دارویی لازم باشد تجویز خواهد شد. 

7 - داروی شیمیایی و داروی گیاهی با هم تجویز نمی شود. 

8 - طبیبی که دارو زیاد تجویز می کند و در مراجعات متعدد داروها را تغییر می دهد، طبیب حاذقی نیست و در واقع از روش عمل و خطا استفاده می کند. 

9 - طبیب باید تقوی داشته باشد و برای رضای خدا کار کند تا خداوند نور حکمت را در دلش جاری سازد، پس طبیبی که مبالغ زیادی دریافت می کند طبیب قابل اطمینانی نیست. 

10 - معمولاً بدلیل غش هایی که در مواد و داروهای مختلف وجود دارد، دارو زیر نظر طبیب تهیه می شود و هیچ دارویی قیمت چند صد هزار تومانی ندارد مگر در موارد بسیار انگشت شمار. 

11 - علم طب سنتی علم (حفظ الصحه) است نه علم درمان، پس طبیبی که سعی در بازگشت سلامتی دارد و دارو کم و به ندرت تجویز می کند حاذق تر است.  

12 - اگر از نزدیکان شما به طبیب طب سنتی مراجعه کرده و نتیجه دریافت نموده، بهتر است ابتداء به نزد ایشان بروید و از مراجعه به افرادی که به روش های مختلف تبلیغی دست به طبابت می زنند خودداری کنید.

13 - این را باید بدانید که طبیب طب سنتی باید به اصول شش گانه طب سنتی که این ۶ اصل «سته ضروریه» نامیده می شود شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، خواب و بیداری، حرکت و سکون، استفراغ و احتباس و اعراض نفسانی است، آشنایی کامل و اشراف داشته باشد. 

و موارد دیگری که شاید از قلم افتاده باشد؛ که از شما هموطنان عزیز خواهشمندیم اگر با مواردی برخورد داشته اید، آنها را از طریق ما (بخش یادگاری) به اطلاع هموطنان عزیز برسانید.  

شاد و سربلند و پیروز باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد