X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

ماه رمضان هم رسید  چاپ

تاریخ : سه‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1392 در ساعت 13:21

با سلام خدمت خوانندگان عزیز : 

ماه پربرکت رمضان نزدیک است و دغدغه و سؤال خیلی از هموطنان عزیز این است که در این ماه چه باید کرد ؟ 

تفکری که در بین مردم وجود دارد این است که (یک ماه گشنگی کشیدن برای بدن ضرری به همراه دارد !) و افراد در ماه رمضان ضعیف می شوند و وزن کم کردنشان را نشانه ضعف و ناتوانی و کم شدن انرژی بدن ناشی از عدم مصرف کافی مواد غذایی می دانند !  

خوب، توضیحی که باید در این مورد داد این است که از نظر دین مبین اسلام و طب سنتی، امساک و کم خوری ضامن سلامتی انسان است، و پرخوری باعث رخوت و بیماری می گردد.  

با این اوصاف می توان گفت خداوند رحمان که چنین دستوری را به مسلمانان داده است، در واقع به خاطر سلامتی ایشان بوده است، همینطور که خیلی از دستورات دین ما اینگونه است؛ اما با نگاه به روش زندگی امروزی مردم ایران زمین خیلی اوقات می توان نتیجه گرفت که نه تنها این روزه داری نفعی برای سلامت جسم افراد نداشته بلکه ضرر هم می رساند، چرا ؟ 

درست است که حدود 16 ساعت غذا خورده نمی شود ولی در 8 ساعتی که غذاخورده می شود، پرخوری و خوردن غذاهای پرکالری، گوشت فراوان، بهم خوری، عدم توجه به سلامت مواد غذایی و غیره به شدت توسط افراد مورد توجه است و از طرفی عدم تحرک، تماشای زیاد تلویزیون، ورزش نکردن، عدم استحمام صحیح و غیره نیز صورت می گیرد که این موارد همگی دشمن سلامتی انسان هستند. 

در اسلام یکی از دلایلی که یک ماه از سال را به امساک سفارش کرده اند، درک وضعیت افرادی است که از نظر معیشتی در مضیقه هستند، روایات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه ائمه اطهار(س) با غذای اندکی افطار میکردند و گاهی اوقات همان غذا را هم می بخشیدند، و از طرفی روایات زیادی هم راجع به نیرومند بودن و جنگ آوری ایشان آمده است پس روزه داری و امساک موجب ضعف و ناتوانی و سستی نمی شود، از طرف دیگر در تاریخ خلفا و پادشاهان زیادی به پرخوری و خوشگذرانی معروف شده اند و در کنار این به چاقی، ترسویی، بی ارادگی و تنبلی شناخته می شدند، پس نمی شود نتیجه گرفت کسی که امساک می کند و به اندازه غذا می خورد، ضعیف می شود و نیرو و انرژی خود را از دست می دهد. 

با این اوصاف باید گفت که روزه داری برای سلامت جسم و روان بسیار مناسب و مفید است، به شرط آنکه نکاتی را که در زیر می آید رعایت کنید : 

1 - شبها زود بخوابید (یکساعت بعد از مغرب) و صبحها زود بیدار شوید (یکساعت و نیم قبل از اذان). 

2 - بعد از سحری خوردن نخوابید. 

3 - همراه افطار یا سحری، مایعات ننوشید. 

4 - فرصت کافی برای سحری خوردن به خود بدهید و با عجله سحری نخورید. 

5 - از زیاد خوردن سحری و افطار بپرهیزید، گمان نکنید اگر بیشتر بخورید بیشتر دوام می آورید. 

6 - سعی کنید غذاهایی که برای سحری در نظر می گیرید با طبع شما سازگار باشد و مصلح آنرا هم میل کنید. 

7 - اگر می بینید در روزهای اول گشنگی به شما فشار می آورد یا به اصطلاح کم می آورید، بعد از سحری خوردن چند لقمه نان و ارده با عسل طبیعی میل کنید. 

8 - برای نجات از تشنگی در طول روز بعد از سحری، چند عدد خرما مفید است. 

9 - در هنگام شروع غذا کمی نمک دریا روی زبانتان بگذارید. 

10 - در هنگام اتمام غذا لقمه ای نان میل کنید. 

11 - بعد از سحری خوردن می توانید دندانهایتان را با مخلوطی از خاکستر پوست چوبی بادام، کف دریاو نمک دریا شستشو دهید. 

12 - برای شروع افطار کمی (یک نعلبکی) آب جوش آماده کنید، کمی نمک روی زبان بگذارید و آب جوش را میل کنید. 

13 - سعی کنید در وعده افطار و سحری از سبزیجات تازه حتما استفاده کنید. 

14 - در وعده افطار سعی کنید شوری و شیرینی ها را به تفکیک استفاده کنید و در اصطلاح بهم خوری نکنید. 

15 - برای تهیه حلواها و ماقوت ها و غیره از شکر سفید استفاده نکنید برای اینکار عسل یا شکر سرخ مناسب است. 

16 - برای تهیه غذاهای این ماه که عمدتاً چرب هستند از روغن های نباتی (مایع و جامد) استفاده نکنید، روغن کنجد بسیار مناسب است. 

17 - برای تنظیم حرارت بدن چون در فصل گرما هستیم، خاکشیر یخ مال بهمراه عرق کاسنی، یا عرق شاهتره، یا عرق نعنا، یا گلاب ناب بسیار کارساز است بشرط آنکه برای شیرین کردن آن از عسل یا سرکه انگبین استفاده کنید. 

۱۸ - خوردن شام بعد از افطار به هیچ عنوان توصیه نمی شود، حتی اگر افطار بسیار کم خورده باشید. 

19 - خوردن زولبیا و بامیه ای که از قنادی تهیه می شود کاملاً مضر است. می توانید خودتان در خانه آن را تهیه کنید با روغن کنجد، عسل و مواد سالم دیگر. 

20 - استحمام قبل از سحری خوردن خوب است، بعد از حمام بدن خود را با روغن بنفشه چرب کنید. 

۲۱ - اگر در غذاهایی که در این ماه تهیه می کنید از گوشت و برنج کمتر استفاده کنید بهتر است. 

22 - بیشتر سعی کنید غذاهای گیاهی بخصوص تازه خوری استفاده کنید. 

23 - اگر می خواهید در غذاهایتان حبوبات استفاده کنید حتماً 12 ساعت قبل از طبخ، حبوبات را بخیسانید. 

24 - در وعده افطار بیشتر از غذاهای ملین مثل سوپ، حلیم، آش و غیره استفاده کنید. 

۲۵ - مطلقاً از نوشابه های گازدار، ماءالشعیرهای کارخانه ای و آبمیوه های کارخانه ای استفاده نکنید. 

26 - اگر دچار یبوست هستید حتماً آنرا برطرف کنید. 

برای چه کسانی روزه داری توصیه نمی شود ؟ 

عموماً روزه داری برای کسی زیانی ندارد، اما برخی افراد دارای بیماریهای خاص یا حالات ویژه هستند، مثلاً دارو مصرف می کنند، که به تشخیص پزشک یا طبیب طب سنتی به آنها توصیه می شود روزه نگیرند، در غیر اینصورت روزه داری مشکلی را برای کسی ایجاد نخواهد کرد. 

امیدواریم در این ماه پربرکت توفیق عبادت و پاکسازی معنوی و پاکسازی جسمی را پیدا کنید؛ ما را از دعای خود محروم نکنید.