طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی
طب سنتی و اسلامی

طب سنتی و اسلامی

احیاگران طب ایرانی

حمله به حجامت در کتب علوم زیستی دبیرستان

چند روز قبل مدیر محترم سایت طب جامع اسلامی اطلاع دادند که مولفین کتاب علوم زیستی سال اول دبیرستان زحمت کشیده و در صفحه 99 در بیان راههای سرایت ایدز، حجامت را هم بی نصیب نگذاشته اند :

سوال:

آیا مولفان این کتاب پزشک هستند، پس اگر نیستند چرا در کار پزشکی مداخله می کنند؟

البته در سال های گذشته حمله به حجامت و آوردن نام این سنت نبوی در کنار انحرافات جنسی به دفعات تکرار شده است :

نمونه ای از حمله به حجامت در سالهای گذشته

وزارت بهداشت نیز در آن سالها همواره مردم را از انجام حجامت به دلیل خطر ابتلا به هپاتیت و ایدز منع و پزشکانی که بیماران را حجامت می کردند به دادگاه معرفی میکرد. اتهامی که هیچگاه اثبات نشد و در نهایت هم با رای شورای محترم نگهبان و دیوان عدالت اداری بخشنامه هایی که انجام حجامت را ممنوع اعلام کرده بود خلاف شرع شناخته و ابطال شد.

و اما بدنام کردن حجامت در کتب درسی دانش آموزان اقدامی تازه و قابل تامل است. آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت رسما انجام حجامت و زالودرمانی و سایر خدمات طب سنتی را در مطبها مجاز اعلام نموده است.

بنده ( دکتر رضا منتظر) هرچه فکر می کنم نمی توانم بر صداقت نویسندگان این متن درسی صحه بگذارم. آیا آنها مستنداتی مبنی بر این که حجامت (حتی با وسایل آلوده) باعث ایدز می شود به دست آورده اند؟ اگر چنین است آن را نشان دهند. اگر سندی بر این ادعا ندارند، حق نداشته اند بر اساس ظن و گمان و آرای باطل شده چند سال قبل وزارت بهداشت روی ذهن صدها هزار دانش آموز تاثیر بگذارند. زمانی مجازیم حجامت را به عنوان یک روش انتقال ایدز معرفی کنیم که شواهد و مستنداتی برای آن وجود داشته باشد. وقتی طی سالهای متمادی حتی یک نفر مبتلا به ایدز نداریم که آلوده شدن وی با حجامت اثبات شده باشد چرا باید بر پایه فرضیات توهم آمیز نظر بدهیم؟ آن هم در کتاب درسی مدارس؟

البته شاید نویسندگان متن فوق تصور کنند که راه فرار برایشان باز است و اگر مورد بازخواست قرار گیرند، می توانند بگویند که منظورشان وسایل آلوده به ویروس بوده و خود حجامت را نفی نکرده اند. اما این دلیل نباید آنها را تبرئه کند زیرا:

 اولا باید نشان دهند که در کدام مطب و کجای این مملکت حجامت با چاقو و تیغ ریش تراش انجام می شود که لازم دیده اند به جمیع دانش آموزان هشدار بدهند.

 ثانیا اگر منظور آنان بیان مثالهایی از انواع جراحات آلوده بوده، چرا فقط از حجامت اسم برده اند؟ میتوانستند از دندانپزشکی، ریش تراشیدن آقایان، کار کردن با چاقوی آشپرخانه توسط بانوان و زمین خوردن کودکان هم نام ببرند که هم شایع تر هستند و هم تیغ ریش تراش و چاقوی آشپزخانه برخلاف تیغ حجامت، استریل نیستند. ضمنا باید از مشاغلی مثل مکانیکی، خیاطی، نجاری، آهنگری، بنایی، شیشه بری و .... هم نام ببرند چون در همه اینها امکان ایجاد زخم آلوده بیشتر از حجامت است که با تیغ استریل انجام میشود.

نکند عده ای که نتوانسته اند بعد از سالها تلاش حجامت را در کشور ممنوع کنند، اکنون وارد جنگ نرم شده و سعی نموده اند تا با اعمال نفوذ در نگارش کتب درسی، به طور غیر مستقیم ذهن جوانان را بر علیه حجامت و طب سنتی مخدوش کنند؟

بنده تصور می کنم حتی اگر دست مخالفین حجامت پشت پرده این موضوع نباشد، جهل و ناآگاهی و غفلت نویسندگان قطعی است. لذا به نظر بنده همه موظفیم در این خصوص اطلاع رسانی کرده و علاوه بر آن از راههای قانونی از آموزش و پرورش به سبب تشویش اذهان دانش آموزان که آینده سازان این مملکت هستند شکایت کنیم تا اولا این مطلب در کتاب درسی سال آینده اصلاح و ثانیا وزارت آموزش و پرورش موظف شود تا با ارسال حتی یک صفحه اصلاحیه هم که شده به معرفی حجامت و خواص آن برای دانش آموزان بپردازد. خواهش اینجانب از همه شما این است که به سادگی از کنار این موضوع نگذرید تا این خشت کج در آموزش و پرورش دیوار را تا ثریا کج نکند. لطفا هریک از شما عزیزان سریعترین راه را برای پیگیری موضوع می داند، اطلاع دهد و راسا نیز اقدام نماید. والعاقبه للمتقین.

نویسنده: دکتر رضا منتظر( مدرس طب سنتی ایران)

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد